Kva betyr det å ha eit verneverdig hus?

Verneverdige hus er bygningar som er verna gjennom plan- og bygningsloven eller etter avtale med eigar.

Kriterium for verneverdi

Det finnes ei rekke kriterium for å vurdere verneverdien til eit hus, og mange hus blir vurdert som verneverdige ut frå kriterium som høg alder, autentisitet, kunnskapsverdi og opplevingsverdi. Verneverdi kan også vurderast etter kor sjeldan eller representativt eit kulturminne er.

Bygningar og andre kulturminne med ei tydingsfull kulturhistorie kan òg vurderast som verneverdige. Vi vurderer i tillegg kulturminna sin miljøverdi, og kva betydning dei har i ei større heilheit og som ein del av sine omgjevnader.

Lokal, regional eller nasjonal verdi

Verneverdien kan være lokal, regional eller nasjonal. Eit kulturminne som ikkje vurderast til å ha verneverdi i nasjonal eller regional samanheng, kan likevel være eit viktig kulturminne lokalt.

Kva som er lokalt viktige kulturminne vurderast i kvar enkelt kommune. Ofte er arbeid med kulturminneplan viktig for å identifisere, sette fokus på og prioritere viktige lokale kulturminne.

Kommunens og fylkeskommunens rolle

Det er kommunen som fattar vedtak i bygge- og rivesaker i tilknyting til verneverdige hus. Fylkeskommunen har ansvar for å gi råd og rettleiing til kommunanes forvalting av verneverdige hus. Ved søknad om riving eller vesentleg endring av bygningar som er eldre enn 1850 skal kommunen gi fylkeskommunen moglegheit til å uttale seg om saken.

Nokon råd

Dersom du skal restaurere eller utføre arbeid på eit verneverdig hus, skal du undersøke om kommunen har vedtatt retningsliner for korleis verneverdig busetnad og kulturminne skal takast i vare, og kor store inngrep som er tillate.

Fleire bymiljø er av Riksantikvaren definert som «NB!-områder». Dette er bymiljø med nasjonal verneinteresse. Bygningar kan også være regulert til bevaring fordi dei har lokal eller regional verneverdi.

Som eigar av verneverdig hus bør du sette deg inn i grunntanken bak antikvarisk restaurering av bygningar: bevar det originale, skift minst mogleg. Det finst fleire tilskotsordningar for eigarar av verneverdige bygningar.

Les meir

Les kva Riksantikvaren og Bygg og Bevar legg i omgrepa freda, verna og verneverdig

Les Møre og Romsdal sin regionale delplan for kulturminner av regional og nasjonal verdi