Kva er eit freda hus?

Freding er det sterkaste verkemiddelet vi har for vern av bygningar.

Bygningar og ståande byggverk frå før 1650, og samiske bygningar som er eldre enn 1917, er automatisk freda.

I tillegg er det ei rekke bygningar og kulturminne som er freda gjennom enkeltvedtak. Det er Riksantikvaren som fattar vedtak om freding.

Nærare 5700 bygningar i Norge er freda. Rundt 3400 er i privat eie. Mange av disse bygningane representerer en tidsepoke, viktig kulturhistorie og samfunnsutvikling, eller har høy arkitektonisk verdi på nasjonalt nivå.

Endringar og restaurering av freda bygningar ut over ordinært vedlikehald krev dispensasjon frå kulturminnelova. Arbeid må utførast etter antikvariske prinsipp.

Les meir

Les meir om retningslinjer for dispensasjons­behandling på Riksantikvaren si nettside

Les meir om kva Riksantikvaren legg i omgrepa freda, verna og verneverdig

Les Møre og Romsdal sin regionale delplan for kulturminner av regional og nasjonal verdi