I ein einstemmig uttale ber utvalet om at Staten innfører ein kompensasjonsordning for plutselege og uføresette brot på jernbanestrekningar. Dette for å bidra til at godstransportøren på Raumabanen, OnRail, ser det som interessant å halde fram med godstog frå Åndalsnes.
Her er uttalen
Gjentatte og langvarige stengninger av Dovrebanen er krise for godstransporten på Rauma- og Dovrebanen. Godstransporten fra Åndalsnes og videre gjennom Gudbrandsdalen hadde ikke rukket å komme opp på nivå med trafikken før brukollapsen på Ringebu i 2023 før det på nytt ble stopp i godstransporten som følge av brukollapsen på Otta i januar 2025.
I motsetning til persontog, der buss kan settes inn for tog hvis det blir kortere eller lengre brudd, blir det full stopp i godstransporten på hele strekningen Åndalsnes – Oslo når bruer aller annen kritisk infrastruktur kollapser.
Stadige problemer med ødelagte jernbanebruer er et alvorlig tilbakeslag for arbeidet med å få mer godstransport fra vei til jernbane. Kunder rammes av dette, og togselskap som ikke får kompensert for tap av inntekt som følge av stengningene rammes hardt.
Det er avgjørende for framtida for godstrafikk på Raumabanen at OnRail fortsetter å avlaste E136, og ikke mister ytterligere kunder og dermed muligheter for fortsatt drift. Økonomiske kompensasjonsordninger som følge av plutselige og uforutsette brudd på jernbanestrekninger er nødvendig for å sikre at – i vårt tilfelle – OnRail ser det interessant å fortsette sin virksomhet fra Åndalsnes.
Innføring av kompenasjonsordninger må komme på plass raskt. Det haster.